Natur- og sundhedsvidenskab

Her kan du læse forskningsartikler inden for natur- og sundhedsvidenskab, som er udgivet i Det Unge Akademis årskrift, skrevet af medlemmer af Det Unge Akademi om deres egen forskning. Artiklerne er i alfabetisk rækkefølge efter forfatternes efternavne. Læs artiklerne ved at følge linket under titlen.

_____________________________________________________

Genomets interne konflikter af Peter Refsing Andersen, adjunkt ved Institut for Molekylærbiologi og genetik, Aarhus Universitet. Download HER

_____________________________________________________

Higgs-partiklen og ny fysik ved LHC af N. Emil J. Bjerrum-Bohr, Niels Bohr Internationale Akademi og Discovery Centeret Niels Bohr Institutet. Download HER.

_____________________________________________________

Alt om magneter af Rasmus Bjørk, lektor og sektionsleder ved Institut for Energikonvertering og -lagring, Danmarks Tekniske Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Et friskt pust til livet på jorden af Tais Wittchen Dahl, Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Cellernes teoremer af Elisenda Feliu, lektor ved Institut for Matematiske Fag, Københavns Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Massens oprindelse og naturens naturlighed af Mads Toudal Frandsen, lektor, CP3-Origins, Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, Syddansk Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Hormoner og hjernekemi - Betydning for mental sundhed og sygdom af Vibe Gedsø Frøkjær, Neurobiologisk Forskningsenhed, Rigshospital. Download HER

_____________________________________________________

Danske registre giver unikke oplysninger om lægemidlers langtidsbivirkninger af Tine Jess, institutchef, overlæge, dr.med., afd. for Klinisk Epidemologi, Bispebjerg-Frederiksberg Hospital. Download HER.

_____________________________________________________

Billeder af data af Rikke Schmidt Kjærgaard, Aarhus Institute of Advanced Studies, og Interdiciplinært Nanoscience Center, Aarhus Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Smartphones bidrager til videnskaben af Sune Lehmann, DTU Informatik, Danmarks Tekniske Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

På opdagelse i proteinernes verden af Kresten Lindorff-Larsen, Biologisk Institut, Københavns Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Genetisk kortlægning af isbjørnens (udviklings) historie af Eline Lorenzen, University of California, Berkeley og Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Hjertets molekylære arbejdsheste og kontrollører af Alicia Lundby, Novo Nordisk Foundation Center for Protein Research, Københavns Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Vegetationsdynamik i et foranderligt Arktis af Signe Normand, professor ved Sektion for Økoinformatik og Biodiversitet samt Center for Biodiversitets Dynamik i en Foranderlig Verden, Institut for Bioscience, Aarhus Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Planters kommunikationsnetværk af Hussam Nour-Eldin, lektor ved Institut for Plante- og Miljøvidenskab, Københavns Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Skal årsagen til diabetes findes i hjernen? af Tune Pers, lektor ved Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet og seniorforsker ved Statens Serum Institut, Epidemiologi. Download HER.

_____________________________________________________

Byggeplads for naturens molekylære præcisionsbomber af Thomas Bjørnskov Poulsen, Institut for Kemi, Aarhus Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Fremtidens batterier skabes med materialevidenskab af Dorthe Bomholdt Ravnsbæk, lektor ved Institut for Fysik, Kemi og Farmaci, Syddansk Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Grundvidenskab på arbejde i den bioteknologiske industri af Thomas Just Sørensen, lektor ved Nano-Science Center og Kemisk Institut, Københavns Universitet. Download HER.

_____________________________________________________

Fra forældreløs ligand til receptor kernefamilie af lektor Petrine Wellendorph og Ph.d.-studerende Inge Stengaard Villumsen, Institut for Lægmiddeldesign og farmakologi, Københavns Universitet. Download HER.

_____________________________________________________